شناسهٔ خبر: 223932 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

تشریح دستاوردهای نوآوری‌ها و اصلاحات نهادهای شهری ایران در مجمع شهرنشینی بریکس

ببینید| حضورعبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و غلامرضا کاظمیان معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اجلاس بریکس (2) معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، در دومین پنل تخصصی سیزدهمین مجمع شهرنشینی بریکس در دهلی‌نو، راهبردهای کلان ایران در زمینه اصلاح ساختارهای نهادی، مدیریت بحران فرونشست و هوشمندسازی نظام تأمین مسکن را برای نمایندگان کشورهای عضو تبیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا کاظمیان، در نشست تخصصی دومین روز از سیزدهمین مجمع شهرنشینی بریکس که در دهلی نو برگزار شد، تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه اصلاحات نهادی و حکمرانی یکپارچه شهری را با نمایندگان ۱۱ کشور عضو به اشتراک گذاشت.

کاظمیان در این نشست با تأکید بر اینکه چالش بنیادین شهرهای معاصر نه در کمبود فناوری، بلکه در ضعف حکمروایی و هماهنگی نهادی نهفته است، تصریح کرد: شکاف میان واقعیت‌های پیچیده شهری و ساختارهای اداری جزیره‌ای، اصلاح نظام برنامه‌ریزی شهری را به یک ضرورت نهادی و فراتر از یک بازنگری فنی تبدیل کرده است.

تدوین چارچوب‌های قانونی برای مقابله با بحران فرونشست زمین

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از ارائه خود به موضوع بحران فرونشست پرداخت و اعلام کرد: ۹۰ هزار کیلومترمربع از اراضی ایران تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار دارد.

وی با تبیین چارچوب‌های حقوقی چهار دهه اخیر، از «قانون آب سال ۱۳۶۱» تا «چارچوب ملی آمایش سرزمین ۱۳۹۹»، اظهار داشت: ایران از طریق دو بازوی اجرایی شامل «کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی» و «مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی»، مدیریت فرونشست را به‌طور مستقیم در فرآیند تصویب طرح‌های شهری ادغام کرده است.

هوشمندسازی نظام تأمین مسکن و حمایت از زوج‌های جوان

وی در بخش دیگری از سخنانش از راه‌اندازی «سامانه یکپارچه اطلاعات مسکن حمایتی» خبر داد که با اتصال شش پایگاه داده کلان شامل ثبت احوال، سامانه املاک، بانک مرکزی، سازمان بهزیستی، سامانه پنجره واحد زمین و GIS شهری، امکان شناسایی دقیق متقاضیان واقعی و مدیریت کامل چرخه مسکن را فراهم کرده است.

کاظمیان به برنامه‌های حمایتی دولت اشاره کرد و گفت: طرح مسکن محرومین با هدف پوشش دهک‌های پایین درآمدی تا سال ۱۴۰۷ در حال اجراست و ساخت ۷۵ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای برای زوج‌های جوان نیز در دستور کار قرار دارد.

سیاست ملی شهری؛ بستری برای توسعه تاب‌آور و پایدار

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین «سیاست ملی شهری ایران» (NUP) را فرآیندی هدفمند برای هماهنگ‌سازی کنشگران شهری توصیف کرد که هدف نهایی آن دست‌یابی به توسعه‌ای فراگیر، تاب‌آور و پایدار است.

بازآفرینی شهری؛ راهبرد ملی برای ارتقای زیست‌پذیری و مقابله با فقر شهری

عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز در بخشی از این نشست به تشریح وضعیت سکونتگاه‌های شهری پرداخت و گفت: دگرگونی‌های اقتصاد جهانی و شتاب روند شهرنشینی، پیامدهای مثبت و منفی توأمانی را به همراه داشته که شرایط زندگی در بسیاری از نقاط شهری، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه را تحت‌تأثیر قرار داده است. در این میان، تنزل کیفیت کالبدی و اجتماعی و گسترش پدیده «شهری شدنِ فقر»، از چالش‌های جدی ماست.

وی ادامه داد: دسترسی نابرابر به فرصت‌های شغلی، مسکن مناسب و خدمات پایه، منجر به انزوای گروه‌های کم‌درآمد و گسست کالبدی در محیط‌های شهری و پیراشهری شده است؛ محدوده‌هایی که به دلیل نادیده انگاشته شدن توسط نظام برنامه‌ریزی رسمی، با فقر چندبعدی مواجه‌اند و با سرعت بیشتری در حال گسترش هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عوامل تشدیدکننده این بحران در ایران تصریح کرد: علاوه بر چالش‌های جهانی، عواملی همچون خشکسالی، تغییرات اقلیمی، مهاجرت‌های ناشی از بحران‌های منطقه‌ای و فشارهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی، بر ایجاد شکل‌های ناپایدار توسعه و گسترش بافت‌های ناکارآمد تأثیرگذار بوده است. در همین راستا، ما برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و عمل به تعهدات «دستورکار جدید شهری»، رویکرد بازآفرینی شهری را به‌عنوان راهبرد ملی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های توسعه درونی و ارتقای زیست‌پذیری انتخاب کرده‌ایم.

گلپایگانی در ادامه به سه محور اصلی این راهبرد با عناوین شناسایی بافت‌های ناکارآمد، سیاست‌گذاری جامع و یکپارچه و ساختار تشکیلاتی بازآفرینی پرداخت و افزود: بر اساس اسناد رسمی، ما سه گونه بافت شامل بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را شناسایی کرده‌ایم. با وجود تفاوت در منشأ شکل‌گیری، ویژگی مشترک آن‌ها «فقر چندبعدی» است. از آنجا که حدود یک‌سوم جمعیت شهری کشور در این محدوده‌ها ساکن هستند، ارتقای وضعیت این مناطق در قوانین متعدد مورد تأکید جدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی دو دهه اخیر، سه سند کلان برای توانمندسازی و بازآفرینی این محدوده‌ها به تصویب دولت رسیده است. با توجه به چندبعدی بودن فقر شهری و تنوع کنشگران و دستگاه‌های سیاست‌گذار، معتقدیم که «جامع‌نگری» و «یکپارچه‌سازی تصمیمات»، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد وحدت رویه، هم‌افزایی منابع و هم‌راستاسازی سیاست‌ها، ابتکار عمل ایجاد ساختار «ستادهای بازآفرینی شهری» را در سطوح ملی، استانی و شهرستانی به صورت یک فرآیند «پایین به بالا» در دستور کار قرار داده است تا بتوانیم با مدیریت یکپارچه، گام‌های مؤثری در جهت بهبود کیفیت زیست شهروندان برداریم.

گفتنی است این نشست تخصصی با موضوع «تقویت نهادها و مقیاس‌پذیری نوآوری‌ها برای شهرهای مردم‌محور» برگزار شد و علاوه بر ایران، نمایندگان کشورهای برزیل، مصر، اندونزی، روسیه و آفریقای جنوبی نیز به ارائه گزارش‌ها و تجربیات خود پرداختند.